Záchovná stomatologie

Endodoncie – Od podzimu 2022 již tyto služby neposkytujeme

Zánět zubní dřeně

Zánět zubní dřeně je jedním z nejobávanějších a nejbolestivějších postižení zubu. Pokud zubní kaz překoná hranici skloviny a zuboviny, šíří se pak poměrně rychle do centra zubu – k zubní dřeni.

Zubní dřeň je vazivová tkáň obsahující nervově-cévní svazek. Na mikrobiální infekci reaguje zánětem,

rozšiřují se přívodné tepénky, vzniká otok a jsou utlačovány odvodné žilky, které procházejí velmi úzkým otvorem na hrotu kořene. Tím se tlak ve dřeni zvyšuje a nervová vlákna jsou kromě složek zánětu drážděna i mechanicky.  Bolest je pak velmi intenzivní a lze jen těžko označit příčinný zub.

Periodontitida

Pokud je zubní dřeň dlouhodobě drážděná, může odumřít. Bakterie pak osídlí celou dřeňovou dutinu a přes otvory v kořenových hrotech se šíří dále do kosti a do krevního řečiště. Krví se infekce může dostat i k srdci nebo k mozku, kde pak hrozí závažné, život ohrožující komplikace. Proto by se tyto záněty neměly podceňovat a zub je třeba kvalitně endodonticky ošetřit nebo při větší viklavosti vytrhnout.

Pokud dráždění a odumírání dřeně probíhá pomalu, nemusí si toho být pacient vědom. Časem se hnis šíři skrz kost a zastaví se až pod okosticí (blánou obepínající kost). V takovém případě dochází opět k velkému nárůstu tlaku, což se projeví intenzivní bolestivostí. Zub je při skusu a na poklep velmi citlivý. Pokud hnis okostici proděraví, může pak volně odtékat přes sliznici do dutiny ústní nebo přes kůži do oblasti obličeje (vzniká tzv. píštěl) a bolest na čas ustoupí. V kosti stále zůstává zánětlivé ložisko a potíže se mohou opakovat.

image002

*Obrázky jsou převzaty z wikipedie

Cílem endodoncie je dokonalé odstranění infikované zubní dřeně, chemicko-mechanické očištění stěn kořenového kanálku a hermetické vyplnění dřenové dutiny. Tím je bakteriím zabráněno v průniku z dutiny ústní do kosti a poškozená kost se může vyhojit.

image003

Při opracování kořenového kanálku je důležité, aby výplň nebyla krátká (ve zbytku kanálku pak přežívají bakterie), ani dlouhá (pak přesahuje délku kořene a ční do kosti, kde dráždí). Proto používáme pro určení správného místa, kde má končit, speciální přístroj, tzv. apexlokátor (nový typ Raypex 5 který použiváme v naší ordinaci).

image004image005

Opracování kořenových kanálků. se dělá s ručními nástroji  nebo přístrojovou metodou pomocí endomotoru . Jedná se o sérii speciálních vrtáků z nikl-titanové slitiny a endomotoru – vrtáčky přímo určené na kořenové kanálky. Vrtáky z Ni-Ti jsou velmi pružné a lze s nimi opracovávat i hodně zakřivené kanálky.

Po opracování kanálků a jejich důkladné dezinfekci použijeme výplachy aktivovanými ultrazvukem a vtlačíme hlavnígutaperčový čepVýsledkem by měl být dokonalý hermetický uzávěr kořenového kanálku.

*Obrázky jsou převzaty z wikipedie